Brev:
Mad, drikke og søvn
21. august 2008
Alder:
7 mdr.
Mad, drikke og søvn
Hej Helen.
Jeg har lige en række spørgsmål til dig. Emil er snart ved at være de 7 mdr d. 2 september.
Jeg har gået og tænkt på hans sovevaner, og der er egentlig noget der bekymre mig lidt.
Vores dag ser som regel nogenlunde sådan ud:
Vågner kl. 7 +/- - Får her øllebrød til morgenmad
Puttes til formiddagslur 9-10 Ammes nogle gange inden. Sover kun 45 min ( få gange længere)
Vågner 10-11, Er han ikke blevet ammet inden luren, bliver han ammet når han vågner her.
Mellem 11- 12, Fuldkornsgrød med frugtmos.
Puttes til middagslur 13-14. Ammes inden, hvis ikke han er blevet ammet efter formiddagsluren. Her arbejder jeg på at han skal sove 2 timer. Nogen gange sover han kun 45 min igen, og kommer derfor hen at sove igen sidst på eftermiddagen.
Vågner mellem 15-16 Får lidt frugtmos og ammes igen et sted sidst på eftermiddagen.
Mellem 17.30- 18.30 grøntsagsmos med kød (torskerogn, tun, kødboller….)
Kommer i bad ved 19 tiden, og puttes med en flaske mme kl 19- 20. Drikker et sted mellem 100-200 ml.
Sover gerne igennem til næste morgen. Det hænder at han engang imellem vågner ved 6 tiden, hvor han kommer ind til mig og ammes og sover videre.
Nu kommer mit spørgsmål/bekymring så!! Inden Emil puttes til formiddagslur/eftermiddagslur, får han jo oftest mælk inden. Mit problem er, at han altid falder i søvn ved brystet, og at jeg bærer ham ud i barnevognen sovende. Det samme sker om aftenen når han får sin flaske. Her falder han så også i søvn med flasken, og det ender med at vi bærer ham i seng. Det er ikke altid jeg har ammet ham inden han skulle sove. For bare en måned til halvanden, kørte jeg rytmen – sove spise lege sove. Men han sov kun 45 min af gangen, og jeg var i tvivl om han var mæt nok, så derfor gik jeg over til at han skulle spise lige inden han skulle sove.
Jeg kan ikke holde gang i ham ved brystet, så er også bange for at han ikke får nok mælk. Så prøvede en dag at give ham flaske i stedet for bryst, og hans samlede indtag var ca på 450-500 ml. Så får han jo så ved siden af i hans mos til aften og grøden til middag. Men er det nok? Og jeg er også bange for at han får dårlige vaner mht til søvn, da han jo nærmest aldrig lærer at falde i søvn selv længere, hvilket han har gjort før i tiden, undtagen til natten (ammet i søvn)!?
Lige noget andet der også bekymre mig. Han har ofte hård afføring, på trods af at han får laktulose ( ca 3 ml, 2 gange dagligt) Men er næsten sikker på at det er fordi jeg ikke kan få nok vand i ham. Har prøvet med tude kop, snapseglas, alm kop, sutteflaske. Det hele er ens, han drikker lige et par mundfulde i starten af et måltid mad, og derefter ikke ret meget…. Hvad gør man så??
Håber du kan hjælpe mig lidt.
Venlig hilsen Mona